يك دكتراي روانشناسي با اشاره به اينكه رفتار نوجوان بر اساس نظم و قانون، يا بر اساس پيمان اجتماعي شكل ميگيرد، گفت: اين تغييرات باعث بروز مسائل عاطفي و احساسي شديدي در نوجوان ميشود.
يك دكتراي روانشناسي با اشاره به اينكه رفتار نوجوان بر اساس نظم و قانون، يا بر اساس پيمان اجتماعي شكل ميگيرد، گفت: اين تغييرات باعث بروز مسائل عاطفي و احساسي شديدي در نوجوان ميشود.
دكتر مهرانگيز شعاع كاظمي در گفتوگو با خبرنگار «اجتماعي» ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، گفت: ويژگيهاي رواني - اجتماعي نوجوانان دختر معمولا به صورت تغييرات خلقي، نگراني، حساسيت و زود رنجي، كاهش قدرت تمركز، ميل به گوشه گيري، حساسيت بسيار نسبت به انتقاد ديگران، بيقراري، بيثباتي ، تحريك پذيري، نوسان در خلق و خو، مخالفت با خانواده و دوستان بروز ميكند.
وي با بيان اينكه خانوادهها بايد با تغييرات خلقي نوجوانان در دوران بلوغ مدارا كنند، گفت: اين تغييرات گذرا است و به صورت در رويا فرو رفتن، شرم و حياي مربوط به تغييرات ناشي از دوران بلوغ، تنبلي و سستي، خيره سري و خود رايي، نداشتن احساس امنيت و اعتماد به نفس و مقاومت در برابر اندرز والدين بروز ميكند.
اين دكتراي روانشناسي در ادامه يادآور شد: تمايل شديد به ارتباط نزديك با دوستان و گفتگوهاي پنهاني و طولاني با آنها، حساسيت نسبت به آراستگي خود و صرف وقت جلوي آينه نيز از ويژگيهاي گذراي دختران در سن بلوغ است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه الزهرا(س) گفت: بيشتر دختران حدود سنين 15 تا 19 سالگي و حدود دو سال زودتر از پسران بالغ ميشوند. و ويژگي دخترانه سريعتر نشان داده مي شود.
تفاوت ويژگي رفتاري پسران با دختران در دوران بلوغ
شعاع كاظمي در خصوص ويژگيهاي رواني - اجتماعي نوجوانان پسر گفت: اين ويژگيها با رفتارهايي مانند اختلال در توجه، مخالفت با والدين و بزرگسالان، اختلال در خلق و خو و سلوك و رفتار، اضطراب و نگراني، اختلال در درك مسائل، سردرگمي، اختلال خواب، بياشتهايي يا پراشتهايي رواني، افسردگي و پرخاشگري، كنجكاوي و تمايل نسبت به جنس مخالف و مشكلات ناشي از رشد جنسي نوجوانان و ... نمايان ميشود.
اين دكتراي روانشناسي با اشاره به اينكه پسران بين سنين 10 تا 16 سالگي بالغ ميشوند گفت: سن بلوغ زودرس و ديررس ممكن است به اين دقيقي نباشد. نوجوان، از نظر رشد شناختي، دورههاي حسي حركتي، عمليات عيني را پشت سر ميگذارد و به شناخت انتزاعي دست مييابد، يعني كودك ديروز كه شناختهايش مبتني بر دريافتهاي حسي بود و اگر اسباب بازياش را مخفي ميكردند، ديگر به دنبال آن نميگشت و آن را غيرموجود تلقي ميكرد، تبديل به نوجوان امروز شده است و با تكيه به اندوختههاي حسي قبلي و چه بسا فارغ از حواس فعلي خود، دست به تفكر انتزاعي ميزند و به طور مرتب، هر روز و هر ساعت، با سؤالهاي مختلف و كنجكاويهاي متعدد دروني و بيروني در همه جهات، رو به رو ميشود.
در نوجواني رفتار قراردادي بروز ميكند
شعاع كاظمي با تاكيد بر اينكه رفتار نوجوانان تابع سازگارهاي فردي و قوانين قراردادي است تصريح كرد: از نظر اخلاقي، در دوران كودكي اوليه و ثانويه كه اصطلاحاً آن را اخلاق «پيش قراردادي» مينامند، بر اساس خودگرايي و لذت گرايي عمل ميكرد و در نوجواني كه اصطلاحاً مرحله «قراردادي» ناميده ميشود، رفتار او تابع سازگارهاي فردي و قوانين قراردادي است، از اين كه به او برچسب «دختر خوب و پسر خوب» زده شود خوشحال ميشود و در انتهاي اين دوره، تعهدات اجتماعي را مهم ميداند و كم كم متوجه اخلاق خودپذيرفته شده به مرحله اخلاق قراردادي ميرسد.
وي افزود: در اين مرحله، ديگر تنبيه و پاداش و يا برچسب دختر يا پسر خوب برايش اهميت ندارد، بلكه وارد اخلاقي ميشود كه حداقل بر اساس نظم و قانون يا بر اساس پيمان اجتماعي شكل گرفته است، اين خود باعث بروز مسائل عاطفي و احساسي شديدي براي نوجوان ميشود.
شعاع كاظمي گفت: نوجوان در رشد اجتماعي - سياسي نيز به مرحله خاصي ميرسد كه بايد تصميم گيري كند، احساس بالندگي داشته باشد، به تدريج از خانواده جدا شود و احساس استقلال كند، در مسائل اجتماعي و سياسي نظر داشته باشد، رأي دهد و حداقل با شغل و تحصيل و ازدواج وارد جامعه شود.
وي گفت: از نظر رشد جسماني و بلوغ هم، با مسائل خاصي رو به رو ميشود. تغييرات بيولوژيك و فيزيولوژيك موجب ظهور و بروز علايم ثانويه جنسي ميشود. تغيير صدا در پسران و رشد سينهها و عادت ماهانه در دختران، روييدن مو، رشد سريعتر بدني، آشكار شدن ميل جنسي در هر دو، از پيامدها و نشانههاي دوره بلوغ است و همه اين تغييرات با وضعيت روحي فرد و آموزشهاي محيطي او در تعامل است و وضعيت خاصي را براي هر فرد ايجاد كرده، اين طبقه سني را از طبقات قبل و بعد، كاملا جدا ميكند.